Ofte stilte spørsmål

Nettbank

Hva betyr feilmeldingen «kontroll av signatur feilet»?

Passord eller engangskode er feil. Prøv igjen.

  • Hvis passordet ferdigutfylles av nettleseren din, kan du prøve å skrive det inn på nytt, da det kan være et gammelt passord som automatisk blir fylt ut.

    Se også etter at «signeringsnøkkelen» på SMS-engangskoden er den samme som i nettbanken.

Beløpsgrense for betaling i nettbank

I nettbanken har alle en automatisk grense på betaling, denne er satt til kr. 25.000,-.

Om du ønsker å betale regninger med beløp over denne grensen, må beløpsgrensen økes. Dette gjøres i nettbanken ved å velge «Innstillinger» og deretter «Betalingsoppsett». Endringen må godkjennes ved signering.

Hvordan logger jeg meg på med SMS-koder?

Veiledning på hvordan logge deg inn i nettbanken med alternativ sikkerhetsløsning/SMS-kode.

Før du kan logge inn med SMS er det viktig at mobilnummeret ditt er registrert hos oss. Hvis du bytter mobilnummer, må du huske å gi oss beskjed om det.

 

Logg inn med SMS og nettbankpassord:

  • Trykk på «Logg inn i nettbank» øverst til høyre på nettsiden. På neste side skal du velge innloggingsmåte, velg her å logge på med SMS.
  • Første gang du logger inn taster du inn fødselsnummer og passord mottatt på SMS eller brev.
  • Du mottar en SMS med engangskode på mobilnummer som er registrert hos oss. Tast inn engangskoden, husk å skille mellom store og små bokstaver. Av sikkerhetshensyn har engangskoden en varighet på 2 minutter fra den er sendt fra oss. Hvis koden ikke blir tastet inn innen 2 minutter, må du starte igjen på trinn 2.
  • Om det er første gang du logger deg inn i nettbanken eller du har fått et engangspassord tilsendt på SMS fra oss, må du endre passordet slik at du får ditt personlige passord. Dette kommer opp automatisk, følg instruksjoner på skjermen.

Passord og SMS-engangskode benyttes også ved betaling av regninger, samt ved endringer på innstillinger mm.

Hvor finner jeg kontoutskrifter eller årsoppgaven i Nettbanken?

Utskriftene ligger under Post og Informasjon fra banken.

Nettbanken vises feil/rotete

Prøv å oppdatere nettleseren din eller last ned en ny nettleser, f.eks Google Chrome fra denne lenken.

Jeg mottar ikke engangskode på SMS

Prøv å slå av og på telefonen din. Sjekk også at mobilvarsler ikke er slått av på telefonen.

Hvordan logger jeg meg inn i nettbanken?

Du kan logge deg inn med engangskoder på SMS, BankID med kodebrikke eller BankID på mobil.

Medlemsnummer benyttes ikke ved pålogging.

BankID utstedes kun av banker. PT er ingen bank og kan ikke utstede BankID.

 

Jeg har ikke BankID, og jeg har ikke registrert mitt mobilnummer i nettbanken – hvordan får jeg logget med inn i Nettbanken?

Da må du ta kontakt med oss på epost slik at vi kan registrere ditt mobilnummer.

Jeg har forsøkt å logge meg inn men brukeren min har blitt sperret?

Da må du ringe oss på telefon 72 54 21 30 i åpningstiden og få et nytt engangspassord.

Hvor er mottakerregisteret?

Oversikt over ditt mottakerregister finner du under Innstillinger og Mottakere.

Godkjenning av regning feiler – jeg bruker sms – hva gjør jeg?

Når du skal godkjenne en regning må du bruke ditt faste passordet og engangspassordet du får tilsendt fra  26800. Du kan sjekke at du bruker riktig kode ved å sammenligne signeringsnøkkel oppgitt på skjermen mot den som er oppgitt i SMS du mottar.

Jeg skal betale en regning – hvordan gjør jeg det?

Velg betalinger i menyen til venstre – deretter betale. Start med å legge inn kontonummer til den du skal betale til, det er ikke nødvendig å legge inn mottakers navn – det hentes automatisk. Følg feltene nedover og fyll ut Fra konto, dato osv.

Fakturagrunnlag for efaktura vises ikke

Fakturagrunnlag åpnes i et nytt vindu og dette kan bli sperret av nettleseren din. For å få åpnet faktura må popup-blocker deaktiveres.

Hvor finner jeg e-fakturagrunnlaget?

Bak beløpet får du opp tre valg – fakturagrunnlag – slett eller betal. Velg fakturagrunnlag og det kommer opp i et eget vindu.

(Hvis det ikke kommer opp kan det skyldes innstillingen på din nettleser som hindrer pop-up vindu)

Jeg har lagt opp Nettbanken under favoritter/snarveier og kommer ikke inn.

Gå til www.personellservice.no og logg deg inn derfra.

Jeg har kodekort og får ikke logget meg inn. Hva gjør jeg?

Kodekort kan ikke brukes. Hvis vi har registrert mobilnummer på deg kan du logge deg på med ditt vanlige passord og engangspassord på sms. Første gang du logger deg på må du bytte passord. Du kan også logge deg inn med Bank ID om du har det.

Mobilbank

Beløpsgrense for betaling i mobilbanken

Mobilbanken følger samme beløpsgrense som er gjeldende i nettbanken, inntil kr. 100.000,-.

Ved opprettelse av nettbank. vil det automatisk settes en grense på kr. 25.000,-. Om du ønsker å betale regninger med beløp over dette, må beløpsgrensen økes. Dette gjøres i nettbanken ved å velge «Innstillinger» og deretter «Betalingsoppsett». Endringen må godkjennes ved signering.

NB! I mobilbanken vil det uansett ikke være mulig å betale regninger over kr. 100.000,-! Dette pga sikkerhetsmessige årsaker.

Mobilbanken virker ikke

  • Start mobilbanken/telefonen på nytt
  • Sjekk om det har kommet en ny versjon av appen

Om den fremdeles ikke fungerer så kan du fjerne appen og installere den på nytt. Merk at du ikke trenger å aktivere mobilbanken på nytt, din «gamle» PIN-kode er fremdeles gyldig.

Kontakt oss om det fremdeles er feil på mobilbanken.

Hvilke telefoner kan bruke mobilbanken?

Mobilbanken finnes til Android og iPhone. Se i Google Play eller iTunes hvilke versjoner av operativsystemet som støttes.

Hvordan aktiverer jeg Mobilbanken?

Du kan aktivere mobilbanken med BankID eller logge deg inn i Nettbanken og aktivere tjenesten under fanen Innstillinger og velge Mobilbank. Mobilnummeret ditt må være registrert hos oss.Deretter laster du ned App’en i Google Play eller Appstore (For iPad må man søke i apper tilpasset mobil).

Jeg har en app som jeg har lastet ned for lenge siden – men kommer ikke inn.

Du må oppdatere til siste versjon av mobilbanken i Google play eller App Store.

Kort

Hvilke beløpsgrenser gjelder for kortet?

Bankkort har ulike beløpsgrenser. Uttak i minibank er begrenset til 9 999 kr per dag.

Bruk i Norge og utland Beløpsgrense
Minibank per dag 9.999,- kr
Kjøp per dag 99.999,- kr
Minibank og kjøp per 30 dager 999.999,- kr

I tillegg kan det forekomme lokale beløpsgrenser for uttak i minibank i utlandet.

Dersom det ikke oppnås kommunikasjon med banken, vil egne beløpsgrenser gjelde for både varekjøp og kontantuttak.

Hva gjør jeg hvis jeg har mistet kortet?

Ved tap av kort er det viktig å få sperret kortet så snart som mulig, for å unngå misbruk. Bankenes Meldingstjeneste er betjent 24 timer i døgnet, året rundt.

Legg nummeret 08989 for Norge og (+47) 22 21 40 55 for utlandet inn på din mobiltelefon, slik at det alltid er tilgjengelig.

Egenandel ved tap av kort

Du er ikke ansvarlig for tap/transaksjoner som har skjedd etter at du har meldt kortet stjålet til banken, men egenandel i forbindelse med tapt/stjålet kort kan påløpe. Dersom du har opptrådt grovt uaktsomt, vil egenandelen kunne bli høyere. Se kortavtalen for mer informasjon.

Hva er Verified by Visa?

Verified by Visa er en løsning for sikker netthandel, som skal bidra til å hindre kortsvindel. Ved å forlange passord i tillegg til kortnummer og utløpsdato, sikres at stjålne kort ikke kan misbrukes til netthandel.

Hvordan endre passord for Verified by Visa?

Mange nettbutikker krever at du oppgir et passord for sikker netthandel når du handler med ditt Visakort.

Veiledning for hvordan endre passord for Verified by Visa

Personlig melding
I tillegg til passordet blir du også bedt om å legge inn en personlig melding. Denne meldingen skal være en tekst som du lett kjenner igjen, for eksempel ”Broren min heter Petter.” Denne teksten vil du bli møtt med hvis du prøver å betale med kortet ditt på et nettsted som er tilknyttet Verified by Visa.

Når du gjenkjenner meldingen din, vet du at du virkelig kommuniserer med Visa-systemet, og du kan trygt oppgi passordet. Etter at du har skrevet inn riktig passord, vil transaksjonen bli gjennomført som normalt.

Hvis noen prøver å handle med ditt kortnummer på et nettsted som benytter Verified by Visa uten å ha passordet, vil transaksjonen bli avvist.

 

Hva er kurspåslag VISA?

Ved bruk av kort i utlandet eller ved uttak av utenlandsk valuta, blir beløpet omregnet til norske kroner. Omregningskursen som benyttes er den kursen VISA oppnår hos sine bankforbindelser pluss en omregningsavgift (kurspåslag) på 1,75 % av det vekslede beløpet.

 

Annet

Jeg har ikke Bank ID – kan jeg bestille det hos Personellservice Trøndelag?

Personellservice er ingen bank og kan ikke utstede Bank ID.